مطالعه قومیت در طول سال ها مشکل ساز بوده است. رویکردهای مختلفی برای مطالعه این پدیده مورد استفاده قرار گرفت، اما به دلیل دشواری در طبقهبندی افراد به گروههای قومی و در تعیین نشانگرهای هویت، با موفقیت کامل همراه نشد.
یکی از مسائل مهم، توزیع زبان های متنوع است که گاهی از مرزهای سیاسی عبور می کند (امبرلینگ، 1997). جمعیت مورد مطالعه یعنی «بلوچ ها» در سه کشور مختلف زندگی می کنند. لباس بلوچی پاکستان، ایران و افغانستان. هویت ملی آنها ممکن است متفاوت باشد اما هویت قومی آنها یکی است.
چنین تقسیم بندی ها در مناطقی که تحت استعمار باقی مانده اند، شرکت آراد برندینگ پدیده ای رایج است. تقسیم استعماری مبهم بود زیرا افراد از گروههای مختلف یک قبیله و گروههای مشابه یک نام داشتند.
این نام خارجی نتوانست به هویت اعضای گروه تبدیل شود. هیچ تعریف مشترکی از قومیت وجود ندارد، اما به طور کلی می توان آن را به عنوان خودشناسی در میان افراد یک گروه در مورد داشتن هویت جداگانه که اساس آن زبان، فرهنگ، مذهب یا قلمرو است، تعریف کرد (پامیر، 1997). یکی از دلایل عدم تعریف مناسب از قومیت، نبود نظریه ای مدون در مورد قومیت است. دلیل دیگر حضور احتمالی گروه های زیادی در یک قوم است. این بستگی به نحوه استفاده از قومیت دارد یا اینکه چه چیزی به عنوان نشانگر هویت قومی در نظر گرفته می شود که انسجام بین اعضای گروه را تقویت می کند.
به عنوان مثال، اگر قومیت برای دستیابی به منافع سیاسی یا اقتصادی خاصی دستکاری شود، می توان آن گروه را یک گروه ذینفع نامید. به همین ترتیب، اگر زبانی شاخص هویت گروهی باشد، به یک گروه زبانی تبدیل میشود، جیوه قرمز در چه وسایلی است اگر تبار مشترکی داشته باشد، میتوان آن را گروه نژادی نامید و در نهایت اگر توسط گروه اکثریت کنار گذاشته شود، اصطلاحی است که برای تعریف زبان به کار میرود.
گروه جامعه منتخب بلوچ ها برای این پژوهش ترکیبی از همه این گروه ها است. طرز بو دادن تخمه در ماهیتابه قومیت ارتباط فرد با قوم خود است و هر جزء قومیت از قبیل زبان، فرهنگ، قلمرو، تبار می تواند بر دیگری مسلط باشد و اساس این رابطه را تشکیل دهد و نقش خود را در تقویت بیشتر آن ایفا کند. معمولاً این مولفه های قومیت هستند که در زمان قومیت دستکاری می شوند.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.